• Software
  • De Toon D03 code - Geen verbinding met Eneco

Sinds 4+ dagen toont De Toon nu een D03 code, "Geen verbinding met Eneco"

Is er iets aan de hand bij Eneco met de Toon zeurvers?

De internet verbinding van De Toon werkt prima, daar de BuienRadar icoon het actuele weer geeft.

De toon herstarten, router herstarten enz heeft geen effect de D03 blijft

Ziin er op moment soortgelijke ervaringen?

Eneco heeft er nu een Trouble Ticket van gemaakt

De Toon is door Eneco Support aan de buitenkant niet te bereiken, terwijl de Toon zelf wel een internet verbinding heeft.
    Immers de ingebouwde BuienRadar laat het actuele weer zien

Wellicht een VPN issue naar de Eneco zeurvers.
    Kortom nu 5+ dagen een ongoing issue.

Software versie: 5.49.4, niet zo lang geleden geupdate
    Verbonden via Experia 10 met KPN in WIFI Guest Network met standaard "Client Isolation"

Gaven ze nog aan of het een bekend probleem is of alleen bij jou?

1e lijns support kon er niks van maken - geen uitspraak of het een breder probleem is.

Dit lijkt mij zelf een issue wat wellicht sporadisch kan voorkomen na een SW upgrade.
    Deze toon heeft sinds levering in April 2021 goed gewerkt over meerdere SW upgrades heen

De Toon Android App geeft ook geen info meer.
    Zowel mobiel als via dezelfde internet verbinding.
    Dat lijkt consitent met dat de Eneco zeuver ook niks meer te vertellen heeft omdat er geen verbinding is

Het zal denk ik een factory reset worden zodra Technical Support dit ticket opend

Heb je de toon al eens aan een andere wifi gehangen (bijv. even hotspot op je telefoon)?

Nee sinds installatie verbinden met 1 WIFI netwerk :: het guest netwerk met IOT isolatie
    Daarna is niets meer aan de WIFI netwerk configuratie veranderd
    Het guest netwerk van Experia 10 is sowieso niet verder in te stellen

Er hangen andere IOT clients in hetzelfde Guest Netwerk die geen issues hebben.

De andere variabele is dat KPN wellicht een SW update heeft doorgevoerd voor de Experia 10
    Echter er is al weken geen downtime geweest zover ik kan zien anders dan de eigen reboots van de Experia 10 om de Toon weer aan de gang te krijgen

Ik bedoel, probeer even de toon op een andere wifi zoals je telefoon wifi hotspot te zetten. Kijken of hij dan wel gaat werken.

inmiddels een stap verder;

de "Eneco Service center" verbinding werkt over een mobiele WIFI verbinding.
    In het WIFI Guest Network met ' Client IP Isolation via Experia 10 niet (meer).
    De internet vebinding werkt wel daar de ingebouwde Buien Radar werkt.

Kortom dit lijkt iets specifieks te zijn met de Experia 10 nadat met deze Toon de "WIFI Guest network" configuratie goed heeft gewerkt sinds mei 2021.

Wat verdere testen;

In het WIFI Guest netwerk wordt een VPN connectie niet geblokt.
    Dit is al getest met andere IP clients.

Ook als DMZ voor de Toon IP wordt aangezet wordt blijkbaar de verbinding met het "Eneco Service Center" niet gemaakt.

En over connectie timing;

De Experia 10 lijkt bij een IP "WIFI Guest" connect de internet verbinding niet direct vrij te geven.
    Pakweg 5-10 seconden na de IP connect wordt de internet verbinding vrij gegeven.
    In het Guest netwerk lijkt deze timing dus iets trager te zijn...

Wat opvalt is dat de Toon bij een falende internet verbinding er lang over doet een reconnect poging te starten. De meesten zullen denk ik de Toon al opnieuw hebben opgestart.

Mocht het een Experia 10 timing isssue zijn dat lijkt het er op er geen Retry zit op de VPN verbinding naar het "eneco service center"?

Vooralsnog blijft de Toon in het Client Isolated WIFI Guest netwerk zitten.
    Wellicht kunnen ze bij de 2-de lijns support van Eneco iets meer zien.

Besef wel dat Eneco hier niet mee leest

😁 wellicht bruikbaar voor diegenen die ook een D03 Toon hebben (met Toon abonnement)

12 days later

Ik heb het probleem ook en het heeft iig niet met de Experiabox te maken.
    Ik heb een eigen modem aan de KPN verbinding hangen.

Ik heb de WIFI verbinding geprobeerd met accespoints van 2 verschillende merken en ook de TOON2 al in de DMZ van mijn router gehangen.

Hij blijft aangeven dat hij wel verbinding heeft met internet maar niet met het servicecentrum.

Kortom, het lijkt er op dat TOON een verbinding wil opzetten naar het servicecentrum via een poort die KPN niet toestaat.

Wellicht dat iemand anders nog mee kan denken?

Toon maakt verbinding met openvpn over poort 443. Dat is waar ook HTTPS verkeer over gaat. Enkele toon's gaan zelfs rechtstreeks naar AWS IOT-cloud ipv via openvpn naar de servicecenter (ook over poort 443).

Welke firmware hebt je op de toon? Als deze eindigd op .100 zit je in de testgroep die naar de AWS IOT-cloud gaat. Misschien geeft dat een hint. Als je dus geen .100 firmware hebt (maar dan waarschijnlijk 5.49.7) dan gaat hij via openvpn naar servicecenter. Als KPN dat zou blokkeren zou eneco nu massaal klachten ontvangen.

Na update nu 5.49.7 idd. Maar dat maakt geen verschil.

Net ook de Toon van 5.49.4 naar 5.94.7 ge-update via een mobile WIFI link (met 192,168.x.x. IP)

D03 Probleem komt ook voor bij de 5.94.7 versie

VPN probleem Diagnose zie hier Geen Toon VPN connectie

Ligt dus niet aan de toon (of firmware van de toon) maar aan de servers van Eneco

25 days later

Sinds gisteren is blijkbaar de Toon server gereset of aangepast.

Inmiddels is er weer een verbinding met het service center met een 172.30.xx xx adres.

5 months later

En hier zijn we weer!

Een nieuwe Toon software update naar 5.94.16 en voila weer de D03 code.
    Geen verbinding met Service Center, wel verbinding met Internet

Via een mobiele verbiding wel maar niet met een 172.30.xx xx IP adres

Kijken we hoe lang net nu weer duurt voordat er iemand wakker wordt bij Enenco / Toon SW ontwikkelteam.

Trouble Ticket is aangemaakt bij Eneco.

Dit keer is er meer focus op het D03 probleem.
    Bij Eneno zijn er inmiddels veel melding van het D03 probleem.
    Echter ik denk dat dit eerder komt door het gebruik van oudere pre- 5.94.16 versies.

Dat komt omdat voor vrijdag alle Toons geupdate moeten zijn naar 5.49.16. Tot die tijd draaien de VPN servers op twee verschillende versies naar het lijkt (met oude certificaten en met nieuwe). Dat verklaard ook de vele D03 errors omdat de Toon soms op de verkeerde VPN uit komt.