Ik heb vanuit Eneco een update gekregen na mijn aanbod om mee te denken met een mogelijkheid voor het herstellen van de Toon systemen met D03 error. Naar schatting is het minder dan 1% van de installaties die er last van hebben.
De oplossingsrichting is dezelfde richting als vanuit de community ook al werd bedacht en dat is het terugzetten van de tijd op alle Toons met deze D03 storing via de NTP timeserver van Eneco. Hiervoor moet eerst de wel werkende Toons een nieuwe update krijgen zodat die geen last hebben van deze wijziging. Er zal dus eerst ergens komende weken voor die werkende Toons een update komen.
Vervolgens wordt daarna de tijd teruggedraaid zodat de certificaten weer geldig zijn en de Toons met oude firmware weer een VPN verbinding kunnen maken. Je zal dit ook in het scherm van de Toon kunnen zien op dat moment (bijv. jaar 2021 ipv 2022). Maar direct daarna zal de Toon de update ophalen en installeren waardoor hij daarna weer de juiste tijd kan laten zien. En als dit midden in de nacht wordt gedaan zullen niet veel mensen dit als probleem ervaren.
Naar verwachting zal dit allemaal nog een paar weken duren werd mij verteld vanwege de grondige voorbereiding die absoluut nodig is maar ook de minimale bezetting die voor ontwikkeling van de Toon er nog zit. Maar het zal opgelost worden en ik heb er vertrouwen in dat ze de juiste oplossingsrichting hebben gekozen. Dus laten we hopen en geduld hebben!