In 2020 hebben we een nieuw huis gekocht, en daarin zit een Toon 1. Er liep nog een abonnement in het eerste half jaar, maar dat hebben we inmiddels laten verlopen.
Vanaf het begin gaf Toon op willekeurige momenten een zwart scherm. Tijdens die zwarte schermen reageerde Toon nergens meer op, werd het huis niet verwarmd, maar het water wel (dus de CV-ketel zelf werkt nog wel gewoon). De resetknop op Toon deed niks, maar als ik op het juiste moment de juiste groepen in de meterkast uit- en weer aanzette, herstartte Toon en werkte alles weer. Als ik dit op het verkeerde moment probeerde, bleef het zwarte scherm; ik heb nooit kunnen ontdekken waaraan dit ligt.
Hier viel nog mee te leven, maar laatst hebben we een laadpaal laten installeren voor een elektrische auto. De monteur heeft een P1 splitter in de meterkast gezet, zodat zowel de laadpaal als Toon met de slimme meter (Sagemcom T210-D ESMR5) zou kunnen communiceren. Toen de monteur weer verdwenen was, viel me op dat de metingen van Toon vastgelopen waren: het elektriciteitsverbruik stond vast op een bepaalde stand (of ik nou meer of minder lampen aan- of uitzette maakte geen verschil), en er werd geen gasverbruik meer gemeten. Dus ik probeerde mijn standaardoplossing: groepen in de meterkast uit- en weer aanzetten. Sindsdien staat Toon permanent op zwart.
Ik heb inmiddels gelezen dat Toon en P1 splitters een slechte combinatie is, dus ik heb geprobeerd de laadpaal en splitter ertussenuit te halen en de Toon meteradapter weer direct op de slimme meter aan te sluiten. Op de meteradapter gaan nu allebei de lampjes (de ene bij een rode cirkel voor het gas, de andere bij een gele cirkel voor de electra) knipperen, en dat doen ze niet als ik de splitter ertussen hang. Maar Toon doet nog steeds niks.
Ik zit nu dus in een huis zonder verwarming, en eerlijk gezegd kan ik me geen betere maand bedenken waarin dit zou kunnen gebeuren. Toch zou ik dit graag veranderen. Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? Iedere suggestie voor wat ik kan proberen om dit op te lossen, of op zijn minst meer informatie te krijgen, is bijzonder welkom: ik heb nu geen idee wat te doen.