Een aantal weken geleden zijn er zonnepanelen op onze woning geplaatst. Via Eneco is Zon op Toon aangesloten. Op het display van Toon is de opbrengst van de zonnepanelen (Zonnepanelen nu) altijd gelijk aan het huidige verbruik (Stroomverbruik nu). Klantenservice Eneco en de monteurs van Roamler weten niet duidelijk wat de oorzaak is (software, instellingen en hardware uitvoerig gecheckt). Het laatste advies van Eneco was een verwijzing naar Stedin. Het zou aan de slimme meter liggen “ De slimme meter geeft geen produ_flow door (teruglevering flow). Deze flow wordt gebruikt om het verbruik te berekenen. De oorzaak betreft hier dus een storing in de meter.” Stedin komt 10 augustus :-) Is er op dit forum iemand met kennis of een suggestie.

Is vrij makkelijk te checken; de meters die Stedin plaatst geven als het goed is in het display het momentane vermogen aan. dat moet kloppen bij je acute verbruik zoals weergeven op toon. Hetzelfde voor de Qubino meter (of anders je inverter) die zonnestroom registreert. Waarschijnlijk zit er eentje fout; kwestie van goed kijken op de displays welke het is.

De theorie klopt wel. Doordat de slimme meter geen produ_flow doorgeeft (en dus eigenlijk op 0 staat) denk de Toon dat alle opgewekte stroom (gemeten door de qubino) in het huis wordt gebruikt.
En het hoeft niet altijd dat het dan ook niet op het schermpje van de slimme meter zichtbaar is. Er zijn gevallen bekend waarbij alleen via de P1 poort die gegevens niet door komen, zoals waarschijnlijk bij jouw.
Zijn jouw zonnepanelen eigenlijk wel aangemeld? Bij https://www.energieleveren.nl/ dus? Netleveranciers willen nog wel eens op basis van die aanmelding je slimme meter juist configureren.

a year later

Goedenavond, ik ben heel nieuwsgierig hoe het is afgelopen. Ik heb namelijk sinds afgelopen woensdag zonnepanelen en sinds afgelopen donderdag zon op TOON. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. “Stroom nu” is gelijk aan opbrengst van de panelen. Ik heb 1 x h he l even de icoon “ “terugleveren aan net” gezien.

    MJP de installateur heeft bij jouw waarschijnlijk zonoptoon verkeerd aangesloten in de meterkast waardoor je opbrengst als verbruik gemeten wordt. Hiermee even eneco bellen dus

    • MJP replied to this.
      8 days later

      thehognl vandaag eindelijk monteur langs geweest. Toon vervangen, meteradapter vervangen en kwh meter vervangen. Maar helaas geen resultaat. Hij zegt dat se kwh meter goed aangesloten zit, maar ik blijf mijn twijfels houden.
      Klopt het dat de kabel van de omvormer aangesloten wordt op L0 en de L1 op de hoofdschakelaar? Weet jij dit?

      • MJP replied to this.

        @MJP lees hier ook https://toonforum.nl/d/136-qubino-smart-meter-connecten-met-toon-rooted
        Lo (L output) en dus niet L0 gaat naar de omvormer en Li (L input) en dus niet L1 gaat naar de hoofdschakelaar. Dat zit dus goed ja.
        Dan is een andere optie dat je slimme meter geen informatie doorgeeft via de P1 poort naar de toon voor je opwek. Daarvoor moet je je netbeheerder bellen. Heb je je al aangemeld bij https://www.energieleveren.nl/ ? Kan zijn dat als je nog niet aanmeld bent dat het daarom zo is dat de slimme meter het nog niet doorgeeft.

        Wel raar dat de installateur weg gaat zonder dat het werkt.

        • MJP replied to this.

          MJP

          thehognl ik lees op internet dat de aansluiting wel goed is. Omvorm op LO NO.
          Zou het dan aan de slimme meter kunnen liggen?

          thehognl ja heb bij Stedin gecontroleerd of dat ik was aangemeld en dat was inderdaad het geval. Bij het installeren van de zon op toon was (achteraf)de omvormer niet aangezet door de monteurs van de panelen. De eneco monteur kon niets aflezen. Vandaag is er een monteur geweest en heeft alles vervangen maar helaas zonder resultaat. Dan zou het haast niet anders kunnen dat het aan de slimme meter ligt

          thehognl ze komen een nieuwe slimme meter plaatsen. Dus nog even afwachten maar.

          Write a Reply...