Sinds een paar dagen ben ik ook een trotse bezitter van een zonne-energie installatie.✌🏼
Er zijn 15 Maxeon3 panelen van Sunpower (400Wp) erop gekomen met een SMA STP 6.0 omvormer verdeeld over de 3 fasen, 3 panelen op NO, 12 op ZW. Vanaf de omvormer tot aan de meterkast heb ik het zelf uitgevoerd met een YMvK kabel 5x6 mm2 in een PVC buis, een ALA 4p B16 300mA in de nieuwe 3 fase groepenkast, en een werkschakelaar (4p B16 automaat) direct na de omvormer op zolder, richting groepenkast. Aan de DC kant heb ik aan de installateur gevraagd om 6 mm2 Solar kabel te gebruiken, en zo gedaan.
Als KWh meter heb ik in de groepenkast een Inepro 380 gemonteerd tussen de ALA en hoofdschakelaar, eigenlijk tussen het hele huisinstallatie net voor de HS. De KWh meter heb ik ingesteld op 10000 imp/KWh (ook in Toon) en de energiemeting in de Inepro ingesteld op C-04 (Reverse only), default stond op C-01 (Forward only). Toon is verbonden met de Inepro via de optisch sensor en via de P1 poort met de slimmemeter (Kaifa SMR 5.0) op 1 metermodule.
Mijn vraag/en is, waarom als ik opwek heb dan wordt mijn eigen verbruik 0W of heel weinig en blijft mijn eigen verbruik niet gewoon doorlopen zoals in de nacht (paars grafiek), en overlappen met de opwekgrafiek in Toon (oranje grafiek)? De paars grafiek verdwijnt in grotendeels overdag, na zonsondergang komt hij weer terug.
Waarom als de zon harder schijnt dan neemt mijn eigen verbruik iets toe zonder dat ik apparaten aanzet? Ik begrijp dat de omvormer meer verbruikt met meer opwek, maar het wordt niet opgeteld bij mijn eigen verbruik zodat de paars grafiek blijft lopen met de omvormer verbruik erbij.
Overdag zie het heel duidelijk wat de panelen doen op Toon en het komt precies overheen met “Actueel vermogen, terugleveren” in de slimme meter. Dat zit dus goed met wat mijn Inepro meet in Reverse only mode. Als er geen zon meer is dan blijft de opwek in Toon netjes op 0W het hele nacht (precies wat de Inepro aangeeft in Reverse meting) en mijn verbruik is dan in normaal toestand via de P1 poort en komt ook overheen met wat de slimme meter aangeeft, paars grafiek is er weer zichtbaar.
Mis ik er iets, of is dit gewoon een normale gedrag van Toon omdat de berekening niet helemaal overheen komt met een 3 fases situatie, terwijl b.v. eentje heeft verbruik en andere/en zijn aan het terugleveren? En dat op bepaalde momenten het totale eigen verbruik over de 3 fases heel laag (of 0W) is omdat het vanaf de P1 poort al verekend doorgegeven wordt aan Toon met Outgoing minus Incoming?
Werkt het zoals het hoort volgens jullie, en de grafiek weergave met opwek hoort het ook zo?
Groeten, Berny👊🏼