Hierbij mijn relaas over het rooten van mijn Toon2. Misschien helpt het anderen bij problemen.
Na jarenlang plezier gehad te hebben van mijn Toon1 ging plotseling mijn verwarming niet meer uit. Ook niet na een restart van de Toon. Na het verbreken van de verbinding met de CV ging deze uiteindelijk uit.Het display van de Toon1 werkte nog wel, dus het probleem kon in de CV module zitten. Aangezien de Toon1 zo zijn beperkingen had zoals vastlopen en spontane reboots besloot ik een 2e hands Toon2 te kopen met CV module.
De Toon2 was versie 6.2.4 maar moest opnieuw geactiveerd worden. Na even zoeken kwam ik op het domoticaforum de volgende post van TheHogNL tegen. Aangezien hierboven de bekende namen stonden van toen ik mijn Toon1 hardwarematig heb geroot moest dit wel goed zijn. Uiteindelijk kwam ik op de github link terecht met de rooting gegevens. Echter vond ik de omschrijving nogal cryptisch (kan ook mijn leeftijd zijn :-) )
Dus even verder gekeken of er een youtube filmpje te vinden was. (naast oud ben ik ook lui) Toen kwam ik uit op de link van Tim’s Electronics Lab dit zag er simpel uit. Het opzetten van een wifi gateway was er bij inbegrepen. De github van Tim zag er vrij identiek uit als de github van TheHogNL uit het domoticaforum.
Aangezien in het forum de Ubuntu versie Buster werd geadviseerd deze gedownload van https://downloads.raspberrypi.org/raspios_armhf/images/raspios_armhf-2021-05-28/ en op een sd kaart gezet. Vervolgens deze in mijn RPi 3b geprikt en opgestart.
Tim’s Electronics Lab repository:
Gelijk de github repo van Tim op de RPi gezet.
Tim heeft een mooi auto-run.sh script waarna je gelijk een wifi access point krijgt genaamd ‘Toon’ met wachtwoord ‘toonroot’. Echter kreeg ik hiermee mijn Toon niet geactiveerd na een ‘sudo auto-run.sh activate’ gevolgd door een wifi verbinding opzetten vanaf de Toon. Zelfs niet na meerdere keren proberen.
Aangezien de Youtube van Tim begon met een restore deze ook maar uitgevoerd. Misschien was dat het probleem bij activeren. Hierna was de Toon naar software versie 4.17.11 gezet. Nogmaals geprobeerd te activeren, maar zonder succes. Toch maar iets dieper in de code duiken dus. Tim’s repo gebruikte dezelfde scripts als TheHogNL enige verschil was het hoofd script wat de wifi AP opstart en vervolgens de andere scrips aanroept.Hij gebruikt voor de wifi AP, dhcpd, dnsmasq en hostapd package.
Volgens de logging wordt de verbinding nogal vaak verbroken door PKA fouten. Aangezien het hier een eenmalige installatie van mijn PRi betreft en ik te lui ben om deze fout op te sporen heb ik besloten om maar een open wifi AP aan te zetten. Scheelt ook weer een wachtwoord intypen op Toon.
Dit heb ik gedaan met het network-manager package.
sudo apt install network-manager
Waarna de wifi AP opgestart kan worden met
sudo nmcli connection add con-name AP type wifi ifname wlan0 ipv4.method shared ssid \ Honey wifi.mode ap
Het wifi signaal heet nu ‘Honey’ om geen verwarring te krijgen met Tim’s AP. Weer de Toon verbonden (zonder wachtwoord 🙂) aan wifi en vervolgens het activate script opgestart.
sudo activate-toon.sh
Alhoewel geen instabiele wifi verbinding meer, nog steeds geen geactiveerde toon.
Even het script bekeken en ontdekt dat tijdens activeren het script het ip adres van de Toon laat zien. ~Bij mij was dit ‘’. Na enig debug werk bleek het script op de verkeerde plek van de tcpdump uitkomst te kijken. Dit bleek twee posities te ver te zijn (voor de techneuten: f7 i.p.v. f5). Nadat ik dit had aangepast kreeg ik netjes het ip adres op mijn beeld te zien en zowaar was mijn Toon2 geactiveerd.
Toch nog even naar het script van TheHogNL gekeken en daar staat deze regel correct. Conclusie voor nu is dat Tim’s repo waarschijnlijk niet voor Ubuntu Buster is gemaakt. In de video 5.15.27-v8+ terwijl mijn Ubuntu Buster 5.10.17-v7+ aangeeft.
Na het activeren gelijk de aangepaste software er maar opzetten. Na een tijdje wachten na de melding “Let's have some fun!”, script maar weer afgebroken. Bleek een routering probleem te zijn in mijn netwerk aangezien mijn Toon wifi in een apart subnet zat waar mijn eigen netwerk geen route naar had. Dus geen internet koppeling vanaf de Toon. Routering aangepast (static route) en script liep nu door.
Toon2 geroot en gelijk TSC optie in menu. hoera.
echter…... De Toon gelijk laten updaten naar laatste versie 6.3.45.
Toen kwam ik erachter dat ik het update script nog moest draaien, maar deze kon nog niet overweg met deze versie. (te nieuw) dus….. Maar weer een restore uitvoeren.
Na de restore kreeg ik ineens de output van het update script te zien en dat hij ging updaten van 4.17.11 naar 5.49.19.
Toon2 draait nu al een half jaartje en is echt een stuk stabieler dan Toon1. Ook zijn er veel meer app’s beschikbaar.~~